Inleiding

Enige jaren geleden kwam ik in het Haagse Jaarboekje van 1934 een reconstructie tegen van de circa 1300 huizen en hun eigenaars in de 16e eeuw van de hand van de heer Ter Meer. Daarin kwam ik de namen tegen van enige van mijn verre voorouders, en ik besloot verder te zoeken.

Ter Meer had als “kapstok” de zogenaamde Haagse Hofboeken gebruikt van rond 1561. De volgorde van de huizen ging volgens een bepaalde looproute, waarbij de hele stad systematisch werd doorgewandeld.

Het viel mij op, dat exact dezelfde route werd gehanteerd voor (onder andere) de kohieren van de Tiende Penningen en voor het door Ronald van der Spiegel bewerkte en gepubliceerde Klapwakersgeld van omstreeks 1605.

Met andere woorden: die verschillende bestanden konden zonder veel tijdverlies met behulp van de computer in elkaar geschoven worden, waar Termeer zich wellicht moest behelpen met wat schoenendozen met kartonnen kaartjes.

Vervolgens heb ik de Hypothecatieregisters, beginnend in 1530 er in verwerkt. Dit was het meest tijdrovende (puzzel)werk, maar zij vormden het cement in een rij losse stenen, omdat daarin a) de straatnaam en b) de belendingen zijn vermeld.

Uit nog wat kleinere 16e eeuwse bronnen kon ik nog diverse aanvullingen halen.

Het hier gepresenteerde bestand heeft niet de pretentie om correct of volledig te zijn. In een periode van 60 jaar werden huizen afgebroken, gesplist, samengevoegd, nieuw gebouwd en wat al niet meer.

Bij het zoeken naar chronologische aansluitingen kon het dus gebeuren, dat ik ergens verder ging met het verkeerde huis, maar dat zal hooguit het huis van de buren geweest zijn; dat is denk ik de enige foutmarge.

Voor mijn eigen nummering heb ik gebruik gemaakt van die, zoals die is gehanteerd in de transcriptie van de Tiende Penning van 1561.

Deze publicatie is dus een kleine ode aan het werk van Termeer, die wel iets meer fouten maakte dan ik, maar de man kon ook niet weten, dat er ooit computers zouden worden uitgevonden.

Zoeken in dit bestand gaat simpel met het zoekvenstertje linksboven op het scherm

Jan Clavaux, Den Haag 2022